“…en uhyre viktig forestilling.” Scenekunst.no.
Sara og Hanan: «Vi venter i hagen, som steinene venter, som ringdua og svarttrosten og isen og det klare vannet. Vi venter, som en tohodet nisse; møkkete, grov, upålitelig. I blant ser vi dere gjennom soveromsvinduene: purketryner, kutryner, håpets rotspisende parasitter. Sakte roer hjertet seg. Vi tenner svarte lykter. Skrekken slipper taket. Europa forsvinner. Så vender vi oss mot paradisene som er tapt for dere og deres nærmeste.»
Pia Maria Roll/Hanan Benammar/Sara Baban/Marius von der Fehr har kartlagt nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn. Hvem er de og hva oppnår de med det? Og hva er sammenhengen mellom dette miljøet og et stadig høyere rop om mer overvåking?
I Ways of Seeing begir de seg inn i gråsonen mellom hva som kan være rett og galt, hva som er legitimt og illegitimt, og hva som er lovlig og ulovlig; både for staten og for individet. Med seg på ferden har de tidligere høyesterettsdommer, Ketil Lund, som ledet etterforskningen av den norske statens ulovlige overvåkning av venstresiden.
Hanan B forlater Frankrike i 2011. Året etter gjør Nasjonal Front sitt beste valg noensinne. Jean-Marie Le Pen var løytnant og torturist i Frankrikes koloniale krig mot den algeriske revolusjonen der Hanans far, Halim, kjempet på revolusjonens side. Nå har Jean Marie Le Pen og hans datter Marine Le Pen etter mange års målrettet arbeid klart å overbevise den franske offentligheten om at den koloniale sivilisasjonskrigen har inntatt europeisk jord. Hanan reiser til Norge, bare for å forstå at Le Pens agenda har slått dype røtter også her. I Oslo møter hun Sara B som flyktet fra Saddam Husseins USA-støttede krig mot kurderne på 80-tallet og vet mye om sammenhengen mellom overvåkning, rasisme og skrekk.
Sammen med Ketil Lund og et høyt elsket spøkelse legger de ut på en reise gjennom maktens rotsystemer. Samtidig planlegger NATO at den viktigste militærøvelsen siden den kalde krigen skal foregå på norsk jord.
Ordinær pris: 250,-
Pris med festivalarmbånd: 175,-
Studentpris: 175,-
Etter forestillingen vil det holdes en paneldebatt på Provisoriet. Mer info om debatten vil annonseres senere.
Husk: Ved kjøp av festivalbånd (125,-) kan det kjøpes billetter til forestillingene med rabattert pris. Festivalarmebånd må da kjøpes ved festivalstart, men du kan kjøpe billetter med denne rabatten allerede nå.
Bio
Ways of Seeing er et prosjekt av Pia Maria Roll, Marius von der Fehr, Sara Baban og Hanan Benammar. Pia Maria Roll er en prisbelønnet scenekunstner og av hennes viktigste forestillinger kan nevnes Over evne III, Ship O’hoi! og Ses i min nästa pjäs, alle med premiere på Black Box teater. Marius von der Fehr er kunstner og skribent og har samarbeidet med Pia Maria Roll og Marius Kolbenstvedt siden 2010, sist med Land of Olives og National Apology. Sara Baban er scenekunstner og vokalist og har arbeidet som skuespiller ved Riksteateret og i flere ulike prosjekter. Hanan Benammar er billedkunstner, hun organiserer festivalen Winter Solstice i Oslo, og er medarrangør i First Supper Symposium arrangementer og i Carnival Union i Oslo.
Credits
Utøvere / with: Sara Baban, Hanan Benammar, Ali Djabbary, Ketil Lund. Konsept, idé / concept, idea: Pia Maria Roll, Marius von der Fehr. Tekst / text: Sara Baban, Hanan Benammar, Ali Djabbary, Pia Maria Roll, Marius von der Fehr. Regi / director: Pia Maria Roll. Co-regi / co-director: Marius von der Fehr. Dramaturgi / dramaturgy: Kai Johnsen. Scenografi, kostyme / scenography, costume: Jennie Bringaker. Musikk / music: Sara Baban, Hanan Benammar, Phonophani, Jon Platou Selvig. Tegning, animasjon / drawing, animation: Lotte Konow Lund. Lyd / Sound: Jon Platou Selvig. Video: Sara Baban, Hanan Benammar, Pia Maria Roll, Marius von der Fehr, Line Lyngstadaas. Tekstutdrag fra / Excerpts from: Aimé Césaire, Frantz Fanon, Jean-Paul Sartre m.fl. Støttet av / Support by: Norsk Kulturfond, Dramatikkens hus.